вівторок, 26 грудня 2017 р.

Урок української мови


Тема: Слова ввічливості. Засвоєння ети­кетних форм спілкування
Мета: вчити школярів уживати слова та вислови ввічливості в різних мовленнєвих ситуаціях; збагачувати словниковий запас, розвивати вміння користуватися в своєму мовленні словами-звертаннями; формувати культуру мовлення; виховувати культуру поведінки.
Обладнання: малюнки з різними ситуаціями на тему «ввічливість», картки з написаними на них словами ввічливості; індивідуальні картки для самостійної роботи
Словник: увічливі мовні звороти (доброго ранку, доброго дня, доброго вечора, здрастуйте, до побачення, будьте здорові, пробачте, дякую, спасибі, будь ласка, дозвольте потурбувати, смачного, на добраніч, радий вас бачити, приємно зустрітися, хай вам щастить, щасливої дороги, мої вам вітання тощо).
Прийоми і форми роботи: передбачення за назвою тексту, технологія «Так-ні», гра «Завершiть думку», гра "Назвіть ввічливі слова”, колективна, парна та групова форми роботи.
                                             Уміння вести розмову — це талант. (Ф. Стендаль)
Хід уроку
I. Організаційний момент
На дошці картинка: дитина, яка сміється.                                                                     
- Діти, розгляньте картинку. Людина без усмішки – це струни без скрипки, це море без чайки, це дім без господині. Усміхніться до мене та однокласників, щоб сьогоднішній урок  пройшов вдало і успішно.                                                 
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Повторення скоромовки.
Вовк ведмедя розбудив:
- Вже весна, гуляти йди!
Виліз велетень з барлогу –
Вовк втікає в ліс від нього.
- Який звук повторюється найчастіше?   (найчастіше повторюється  звук [в] )
- Якою буквою позначають цей звук?     ( буквою В в )
  2. Хвилина каліграфії  -  написати рядок букви в
 3. Повторення про слова – назви предметів, відповідають на питання хто?, що? (Діти називають іменники на букву  В в )
  4.  Діти записують в зошит слова – назви предметів, які відгадують.
 - Назва дерева на букву в (верба)
 - Назва птаха (ворона)
 - Тварина на букву в   ( вовк)
 - Квітка  (васильки)
 - Кущ на букву в  (виноград)
 - День тижня  (вівторок)
 - Мама приготувала смачні, смачні з сиром… (вареники)
 - Вчитель називає слово (ввічливість) Як ви розумієте це слово? Яка людина ввічлива?
    5. Робота з словником. Пояснення значення слова ввічливість, ввічливі слова.
 Ввічливість - це риса характеру, яка характеризує людину хорошими манерами, освіченістю, вихованістю та гарними вчинками. Зазвичай вона виражається у вмінні шанобливо та тактовно спілкуватися з людьми, готовністю вислуховувати чужі думки та поважати їх, а також вмінням йти на компроміс. Ввічливість (також чемність, ґречність) — дотримування правил  етикету, демонстрування уважності та люб'язності до оточуючих людей
                                                                                                                                                                                       
 -         Діти записують слова: Ввічливість – чемність, гречність                      
ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності.                                                                 
Сьогодні ми познайомимося з оповіданням, яке написав Василь Сухомлинський.
Він дуже любив дітей, тому і став педагогом. Це справді людина з полум’яним серцем, видатний педагог сучасності. 35 років свого життя він віддав школі.
Для дітей він написав  понад 1500 художніх мініатюр – казок, оповідань, легенд, притч, новел. Василь Олександрович Сухомлинський завжди вчив своїх учнів доброті, чуйності, ввічливості.
1. Слухання оповідання  «Скажи людині: "Доброго дня!"
Лісовою стежинкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзвенить у лісовій гущавині.
Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.
- Тату, куди бабуся йде? - питає син.
- Зустрічати або проводжати, - каже батько й усміхається. - Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: "Доброго дня, бабусю!"
- Навіщо ж казати ці слова? - дивується син. - Ми ж її не знаємо.
-А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо.
2. Технологія «Так-ні».
Хто вважає,що потрібно сказати "Доброго дня” станьте під словом «Так». Хто вважає, що не потрібно казати ці слова – станьте під словом «Ні».
Діти висловлюють свої думки.      
3. Я поважаю думку кожного учня. А тепер послухайте, як закінчив своє оповідання В.О. Сухомлинський
Ось і бабуся.
- Доброго дня, бабусю! - каже син.
- Доброго дня, - каже батько.
- Доброго вам здоров'я, - відповідає бабуся І усміхається.
І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки - раніше їх і не чути було.
На душі в хлопчика стало легко.
- Чому це воно так? - питається син.
- Бо ми побажали людині доброго дня.
4. Бесіда за оповіданням.
-          Про кого розровідалося в оповіданні? (Батька, хлопчика, бабусю)
-          Хто йшов назустріч? (Бабуся)
-          Що сказав батько бабусі?    (Доброго дня)
-          Що сказав хлопчик бабусі? (Доброго дня)
-          Що відповіла бабуся? (Доброго вам здоров'я).
-          Чи змінилося все навколо? Як?
-          Чи портібно говорити "Доброго дня”?
-          Для чого це потрібно?  
-          Чи ви говорите своїм рідним ці слова? однокласникам?
Записати слова в зошит «Доброго дня!»
ІV. Фізкультхвилина
V.  Повідомлення теми уроку.
Всiм нам хочеться спiлкуватися, бути поруч iз людьми добрими, чуйними, ввiчливими. Уже по тому, як людина заходить до кiмнати, вiтається, яким тоном промовляє слова вiтання, прощання, вдячностi, можна робити висновок про її культуру i вихованiстъ. Існує багато правил культурної поведiнки та безлiч ввiчливих слiв.
Сьогоднi  ви будете вчитися, як правильно звертатися до людей, висловлювати їм слова вдячностi. 


1. Робота за підручником (с. 76–77)
Вправа 202
— Прочитайте текст.    
— Про який давній звичай українського народу розповів письменник?
— Які слова, близькі за значенням, можна дібрати до слова чудесний? (Чудовий, розкішний,  прекрасний, незрівнянний)
— Як ви розумієте вислів знаменує собою? (Означає, являє)

--- Виписати слова – привітання- це «Здорові були!», «Здрастуйте!»

VІ.  Вивчення нового матеріалу
1. Вправа 203 (робота в групах)
1-ша група називає слова привітання.        (5)
2-га група називає слова прощання.           (5)
3-тя група називає слова прохання.            (3)

Цікаво знати. Запам’ятай! Треба говорити: «Дякую вам», а не «Дякую вас»,                                                
«Пробачте мені», а не «Пробачте мене».

2. Словникова робота – уточнення словосполучення з вправи 203 –Будьте здорові!
- В зошит записуємо слова:  будь ласка, дякую
VІІ.  Узагальнення і систематизація знань.
1. Пограймо в гру "Привітаймося".
іти виходять із-за парт).                                                                                           
- Хлопчики, привітайтеся весело зі своїми друзями.                                              
- А тепер дівчатка радісно вітаються зі своїми подружками.                                 
- Привітайтеся чемно зі мною.                                                                                
- Привітайтесь з гостями
Молодці, гарно вмієте вітатися!
Ви, можливо, помітили, що в привітанні важливі не лише слова, а й жести, міміка, інтонація, які їх супро­воджують.
Чи приємне буде вам похмуре привітання? Тож вітай­теся з усмішкою, не забувайте про неї.
2. Дидактична гра: Що сказати треба?
1)  Соня вазочку розбила  
І не знає, що робить.                                                      
Не призналася матусі  
Он за шафою сидить.                                                            
Що сказати треба?    (Вибачте)
2) Саша виїв борщ і кашу,  
Пиріжечків з’їв аж п’ять                                             
Рукавом протер обличчя,  
Мовчки встав – побіг гулять.                                 
Що сказати треба? (Дякую)
3) Петя ось прийшов до школи 
І учительку зустрів.                                       
Прошмигнув тихенько мимо  
Привітатись не зумів.                                         
Що сказати треба? (Добрий день) 
4)  Мовчки Коля одягнувся,  
В друга досить вже гулять.                                      
І забув хороше слово  
На прощання всім сказать.                                             
Що сказати треба? (До побачення) 
5) Біг Віталик по доріжці.  
Через Сашу раптом впав.                                       
Саша мовчки відвернувся  
І нічого не сказав.                                                    
Що сказати треба? (Вибач) 
Щоб із вами не траплялись  
Різні ось такі дива.                                                    
Діти, ви не забувайте.  
Чарівні усі слова.
3. Самостійна робота на картках – відгадати загадки
 1)  Учні йдуть щоранку в школу. 
Дзвонить дзвоник: «Дзень – дзелень»        
Учні вчителя стрічають  
І говорять…..добрий день.                                             
2) Вранці вас послала мама  
До сусідки тьоті Тані.                                             
Вийде тітонька на ганок.  
Ми їй скажем….добрий ранок. 
3) Допоміг тобі товариш – 
Поспіши з подякою.                                                   
Не забудь йому сказати  
Гарне слово….дякую.
4) Коля наш образив Таню.  
Чути схлипування, плач.                                       
Що сказати треба Колі?   
Люба Танечко, ….пробач.
5) Як задачу вирішити 
Дуже-дуже важко.                                                         
Тут сказати треба другу:   
Поможи,…будь ласка.


4. Підсумок уроку
 — Про які слова ми говорили на уроці?
— Назвіть їх?
— В яких ситуаціях ви їх вживаєте?
— Запам’ятайте ці слова, частіше вживайте їх у мовленні, будьте ввічливі.        
Вірш «Добрі слова»                                                                                                 
"Доброго ранку!" 
Мовлю за звичаєм.                                                                    
- Доброго ранку! Кожному зичу я.                                                                        
- "Доброго дня вам!" 
- Людям бажаю.                                                             
"Вечером добрим" стрічних вітаю,                                                             
посміхаються у відповідь люди                                                                                     
- Добрі слова ж бо для кожного любі.
IX. Домашнє завдання    
ст. 77, вправа 204.                                                                            

Немає коментарів:

Дописати коментар

Час навчатись!

Час навчатись!